Snabb bak! ;)

6 Sep

Gjorde sesamvitlöksbröd efter jobbet. Jag har fortsatt Anna Halléns recept på sesambröd (från boken:LCHF för kvinnor), med lite mandelmjöl, olja, vitlök, peppar och salt. Ville ha färsk basilika också men orkade inte dra mig till butiken som ligger hela 50 m från oss….. 😉

Annas recept:

2 dl riven ost

2 dl skalade sesamfrön

1 msk fiberhusk

1 tsk bakpulver

3 ägg

Jag lämnar alltid bort bakpulver i mina lchf bröd. Och brukar aldrig heller mäta nå vidare noggrant, så det blir alltid lite olika. Men jag satte alltså till:

1-2 msk rapsolja

ca 50g mandelmjöl, hellre mindre än mer 😉

1 riven vitlöksklyfta (kunde vara 2 om man gillar mycket vitlök)

ordentligt med grovmalen svartpeppar

nypa salt

(och min osynliga ingrediens, basilika)

Bred ut på bakplåtspapper (på plåt eller galler) ca 0,5 cm tjockt 😉 det blir ungefär 30 x 30 cm. Ugnen 225 grader, ca 8 min. Och mycket med smör och ost eller äggsmör eller vad än man vill ha för underbart pålägg!

Hastigt och lustigt bröd!! 😀

 

p.s I kväll blir det Sh´bam dans på gymmet med åtminstone lillsyrran! Roligt!!

Kommentera

Blogg - Jonas Bergqvist

en sida om min lchf-färd och min vardag

Helénes baksida

en sida om min lchf-färd och min vardag

LifeZone

Just another WordPress.com site

