Ute och inne med solen i sinnet!

30 Jan

Vi hade skiddag idag med skolan, och jag har då alltså varit ute hela dagen idag. När jag kom hem, lovade jag Matias, att jag skulle baka lite bröd så han har något att äta när han kommer hem. Jag testade en ny variant à la mej (tror jag i alla fall 😉 ). Sen försvann jag till gymmet! Och jag säger bara: WOOOOHOOOOO! 50 minuters hård kämpaglöd och ajajaj vad det kändes bra på alla sätt! 😀 Väl hemma rostade jag lite av brödet i panna och stekte den sista marinerade kasslern! Dippade i vår egna tzatziki och det var en ypperlig liten middag! 

Bild

Med inspiration av en kostrådgivarkursare och Jonas Bergqvists inlägg om ämnet, startade jag periodisk fasta idag. Betyder alltså att jag bara äter inom en viss tid på dagen. Jag har valt mellan kl.13 och kl.21. Det i sin tur innebär alltså en fasteperiod på minst 16 h. Det passar så bra i min dagsrytm, och jag äter nu annars heller aldrig före jobbet, så det lyckas ganska naturligt. Ska sikta på att äta två gånger om dagen + ett litet mellanmål om det absolut behövs. Då jag äter ett jättebra mål på kvällen klarar jag mej hur bra som helst till följande dag då jag kommer hem från jobbet tvåtiden 🙂 Jag har gjort det här förr och energin man får till att träna och att leva är super! Hade bara glömt bort det, lustigt nog.. 😦 Vill ännu tillägga att om man går på fettförbränning som lchf:are gör, är detta absolut inte farligt, men ett bra sätt att få mer ut av (framför allt) styrketräning och att få en kick i viktminskning! 🙂

Nu bjuder jag ännu på receptet på dagens bröd:

3 ägg
80 g mandelpulver/mjöl 
150 g riven ost
3 msk linfrön
3 dryga msk philadelphiaost (eller annan färskost)
lite skalade sesamfrön på topp

Rör ihop allt och klicka önskade brödstorlekar på bakplåtspapper. ”Sprinkla” sesamfröna. Smeten är ganska lös men var inte rädd, det blir nog bra 🙂 Grädda i 15-20 min i 200 grader.

Have a gott bröd!!
Bild

 

 

2 svar to “Ute och inne med solen i sinnet!”

  1. marit 31 januari, 2013 den 12:29 #

    Varför ser allt så mycke godare ut när du ha lagat? Jag kämpar o kämpar här i skogen!Po

    • lchfinmyheart 1 februari, 2013 den 03:57 #

      Ja ha ju lagt upp de så de kan fotas 😉 näe men int vet ja, va e de nu för skillnad menar du? Samma mat äter vi ju 🙂

Kommentera

Blogg - Jonas Bergqvist

en sida om min lchf-färd och min vardag

Helénes baksida

en sida om min lchf-färd och min vardag

LifeZone

Just another WordPress.com site

