Fart på kilona?

17 Mar

http://www.lifezone.se/viktminskning/moniques-viktskola-del-8/

Hon har ju så rätt den där Monique.. Det är helt enkelt så, att om jag nu vill att min viktnedgång ska ta fart igen, så betyder det ju just det här.. Jag ska nu till att börjas med ta en jättejätte strikt början på veckan som kommer! Ja visst, nu gör jag det! Det hjälps väl inte annat än att minska på allvar nu med allt onödigt. Jag skrev i mitt förra inlägg om att äta sött nångång, men den tiden är förstås först sen då jag nått mitt mål. Jag tvivlar starkt på att jag kunde syssla med sötätande, och ändå gå ner i vikt successivt, näpp! Face the facts, det lyckas inte.
En längre tid har jag faktiskt ätit normal LCHF, vilket innebär kring 20-50 g kolhydrater/dag. Nu skulle jag alltså borde satsa på strikt LCHF. Jag tänker inte börja räkna enstaka gram, för det har jag inte gjort vid nåt skede och det är inte vad LCHF går ut på. Och dehär siffrorna är främst till för att kanske till en början ha lite hum om var man ska ligga med kolhydraterna. ( Haha, ligg nu med kolhydraterna jooh 😉 ) Men jag känner nog kolhydraterna så bra vid det här laget, att jag vet hur mycket det innebär utan att sitta och räkna dagarna i ända. 🙂

LCHF-varianter

-Strikt LCHF: 0-20g kolhydrater/dag; för överviktiga, metabolt sjuka och sockerberoende.

-Normal LCHF: 20-50g kolhydrater/dag; för friska personer med vilja att må bra 🙂

-Liberal LCHF: 50-100g kolhydrater/dag; för väldigt aktiva, friska personer.

Själv anser jag, att ju närmare 100g/dag jag kommer, så känns det inte så low carb mer, men hursomhelst, dehär är varianterna. Om man dock håller sej till kolhydrater från ovanjordgrönsaker och tränar en massa och eventuellt behöver äta större mängd mat, kan kolhydratmängden t o m gå över 100g/dag. Då kallas det träningsliberal LCHF. Och det är tänkt att det också räknas som low carb, eftersom kolhydratmängden i proportion är den samma som i ex normal LCHF. Den varianten är dock ämnad främst för hardcore idrottare.

Jag har hittat de matvanor jag kan hålla vikten med, och är väldans nöjd med det. Men just nu känns det som jag gärna skulle få bort lite av det extra igen 🙂 Så, strikt it is! Wish me luck! 😉

Kommentera

Blogg - Jonas Bergqvist

en sida om min lchf-färd och min vardag

Helénes baksida

en sida om min lchf-färd och min vardag

LifeZone

Just another WordPress.com site

