Jag kämpar

30 Dec

Eftersom jag nu jobbar med min nya receptsida så gick jag ju lite igenom mina gamla inlägg. Jag hittade ett från 23 augusti 2012, som jag nu vill reblogga. Det är faktiskt viktigt som sockerberoende att göra sig påmind om vad man innerst inne tror på. Jag vet inte hur det ligger till i min hjärna med sockertokan men bra är det inte eftersom man om och om igen gör samma misstag. Sockerlösheten är inte något väldigt lockande för min hjärna. Men min kropp behöver den som f*n! Och insulin är det sista kroppen behöver, så lösningen lyder: MATA INTE KROPPEN MED SÅNT SOM HÖJER BLOSOCKRET OCH LOCKAR FRAM INSULINET! Jag försöker nu med all min kraft och vilja krypa upp på rätt spår igen. Jag läser bloggar, jag läser böcker och andra skrifter. Jag tittar på gamla bilder av mig själv. Jag vet att det kommer att svänga igen, och jag kommer att må mycket bra efter några veckor. Samtidigt som jag är väldigt glad över det, så är jag bekymrad över hur länge jag måntro klarar av att hålla mej ur sockervillervallan denna gång… Suck.. Jag borde absolut få den tanken röjd från huvet! Om jag tänker på det, är det ju ännu mer troligt att det händer. Verkligheten är ju den att jag med 100% säkerhet frestas igen och igen och igen, men det handlar om hur jag hanterar det följande gång.. Hoppeligen inte som denna 😦
Jag känner en otrolig tacksamhet för att det börjar ett nytt år om några dagar. Det betyder nämligen att jag har en superbra förklaring åt min hjärna när den skriker efter socker, och inte får det. Nu tänker jag nämligen ta nystart för sjuttioelfte gången!

Så varsågoda, mitt gamla inlägg:

” Min lchf

Jag började med lchf för att gå ner i vikt, men med tiden märkte jag alla andra positiva “biverkningar”, jag mår generellt mycket bättre med lchf.

Lchf fungerar vid viktnedgång eftersom man lämnar bort sådant som höjer blodsockret såsom stärkelse och socker. Då blodsockret hålls stabilt, skjuts det inte ut en massa insulin som stoppar fettförbränningen, (eftersom insulin är kroppens fettinlagringshormon..) Med andra ord hålls min fettförbränning igång så länge jag inte höjer mitt blodsocker och får insulin ut i kroppen. Dessutom får jag inte de trista dimparna mellan måltider då blodsockret sjunker så evigt.

Jag äter så gott som allt kött, fågel, fisk och räkor

alla sorters kål, gurka, avokado, lök, tomat, svamp, paprika,

smör, grädde, ägg, creme fraiche, feta ostar, turkisk yoghurt,

dricker vichy och smaksatt vatten, NAMM!

Bär och nötter när jag inte är på strikta linjen.

Färsk basilika, gräslök, vitlök, citronmeliss, lime, chili, spiskummin, paprikapulver, himalayasalt, olika peppar gör maten suberb!

Det är ganska så svårt att helt hålla sig utan tillsatsämnen i dagens matsamhälle, så jag har åtagit mig regeln: Allra högst tre tillsatsämnen i varorna jag köper. Man lär sig snabbt vilka produkter som passar i ens kylskåp om man ids lägga lite tid på första matbutikbesöken.

Det är inte svårare än så. :D

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

Blogg - Jonas Bergqvist

en sida om min lchf-färd och min vardag

Helénes baksida

en sida om min lchf-färd och min vardag

LifeZone

Just another WordPress.com site

%d bloggare gillar detta: