Senläsning

30 Dec

Jag borde sååå sova (klockan är halv två på natten….) men jag fastnade i Matrevolutionen och Andreas skriver så bra när det handlar om kolesterol och att det ännu envist hålls fast vid att kolesterol skulle vara farligt och att man måste proppa statiner i folket.

”Kolesterol är en nödvändig byggsten i varenda cell hos alla djur. Det är därför man talar om animalisk kolesterolrik mat, som kött. Den brukar då anses farligare än att äta blad, nötter och rötter. Vi är ingen växt. Hur kan kolesterol vara ett farligt gift att äta när din kropp byggs med samma kolesterol? När din kropp lätt bildar eget kolesterol? När människan alltid ätit mat med kolesterol? Våra kroppar anpassar normalt tillverkningen av kolesterol efter behovet. Äter vi mycket kolesterol bildar kroppen mindre. Äter vi lite kolesterol bildar kroppen mer. Med andra ord: ät alla kolesterolrika ägg du vill, det är ofarligt.”

Detta har jag läst om hur många gånger som helst men förstummas varje gång över detta. Hur det kan vara okej i dagens samhälle att ge ut medicin efter medicin åt folk som bara kunde äta sig friska? För detta gäller ju också det massvisa insulinet som skrivs ut för typ2-diabetiker med högt blodsocker (som inte skulle vara högt med bättre kostråd), och blodtrycksmedicin för dem med högt blodtryck. I de allra flesta fall kunde det grundläggande rådet i stället lyda: ät riktig mat, undvik socker och stärkelse, ät dig frisk och fri från mediciner.

En liten maktlös suck delar jag med mig såhär mitt på natten..

Kommentera

Blogg - Jonas Bergqvist

en sida om min lchf-färd och min vardag

Helénes baksida

en sida om min lchf-färd och min vardag

LifeZone

Just another WordPress.com site

