Arkiv | 09:46

Min LCHF

23 Aug

Jag började med lchf för att gå ner i vikt, men med tiden märkte jag alla andra positiva “biverkningar”, jag mår generellt mycket bättre med lchf.

Lchf fungerar vid viktnedgång eftersom man lämnar bort sådant som höjer blodsockret såsom stärkelse och socker. Då blodsockret hålls stabilt, skjuts det inte ut en massa insulin som stoppar fettförbränningen. Med andra ord hålls min fettförbränning igång så länge jag inte höjer mitt blodsocker och får insulin ut i kroppen. Dessutom får jag inte de trista dimparna mellan måltider då blodsockret sjunker så evigt.

Jag äter så gott som allt kött, fågel, fisk och räkor

alla sorters kål, gurka, avokado, lök, tomat, svamp, paprika,

smör, grädde, ägg, creme fraiche, feta ostar, turkisk yoghurt,

dricker vichy och smaksatt vatten, NAMM!

Bär och nötter när jag inte är på strikta linjen.

Färsk basilika, gräslök, vitlök, citronmeliss, lime, chili, spiskummin, paprikapulver, himalayasalt, olika peppar gör maten suberb!

Det är ganska så svårt att helt hålla sig utan tillsatsämnen i dagens matsamhälle, så jag har åtagit mig regeln: Allra högst tre tillsatsämnen i varorna jag köper. Man lär sig snabbt vilka produkter som passar i ens kylskåp om man ids lägga lite tid på första matbutikbesöken.

Det är inte svårare än så. :D

Blogg - Jonas Bergqvist

en sida om min lchf-färd och min vardag

Helénes baksida

en sida om min lchf-färd och min vardag

LifeZone

Just another WordPress.com site