Arkiv | 07:54

whoops..

22 Aug

Glömde informera om vikten! 82,2kg stod det på vågen idag. Helt ok välan.. jag var också på ”kroppsanalys” på gymmet idag och det visar sig att jag nu gått från en fettprocent på 44,9 till 36,4%, så det kan man ju vara lite smånöjd med i alla fall 🙂  Måste nog försöka minska lite på gröna kolisar och mjölkprodukter.. Sen har jag också funderat på att mäta ketoner, när det nu varit så på tapeten, för att kolla några gånger hur det ligger till där. Är jag ens i ketos?? No idea! Skulle helst bara satsat på ketostix, men har nu fått höra att de är så opålitliga…suck.. Så jag dumpar kanske den tanken nu då!

Hej!!!

22 Aug

Gymmet såg mig 1 timmes tid idag, som vanligt gjorde det gott så in i Norden! (vet inte om Norden skrivs med stort eller litet i detta sammanhang, men går med stort för säkerhets skull). Det blev mycket statiskt och mina lår fick sig! Ser fram emot att stiga upp imorgon!

Nu till ett litet frustrationsmoment:

Jag läste en artikel i Iltalehti (Typ Aftonbladet i Swe),där rubriken står: Här kan vara orsakerna till att du är arg och gnällig ibland. Möjliga orsaker de räknar upp är sköldkörtelns ”överfunktion”, diabetes, depression, Alzheimer, leverinfektion, epilepsi, kvinnobesvär (som de så fint skriver), sömnmedel, Wilsons, förlamning och förhöjt kolesterol. Efter förhöjt kolesterol står det ändå såhär (översatt á la mig): Höga kolesterolvärden behandlas oftast med statiner, vilka kan orsaka ilska. Forskning visar att kolesterolpatienter har varit mindre irriterade, när de slutat med statinerna. Enligt en teori minskar glädjehormonen serotonin då man sänker kolesterolvärdena, vilket gör det svårare att kontrollera ilskan. Bästa sättet att undvika denna bieffekt är att sänka kolesterolvärdena långsamt.

Mina kommentarer till allt detta är:

1. De flesta eventuella orsaker som är uppräknade kan minskas om inte fås bort helt och hållet med rätt kosthållning. LCHF (t ex 🙂 ) gör att:

-sköldkörtelns funktion kan balanseras

-diabetes typ 2 kan försvinna eller åtminstone reduceras radikalt

-jag anser också att depression kan lindras med LCHF eftersom hormonbalansen blir bättre

-Alzheimer http://www.kostdoktorn.se/lchf-och-alzheimers/  förlåt, där var jag lite lat……

(-barn med epilepsi har behandlats med lågkolhydratskost länge redan men det finns studier som visar att lågkolhydratkost (modifierad Atkins) också minskar anfall på vuxna epileptiker. Här finns en sammanfattning av en studie om nån är väldigt intresserad:  Kossoff et al, A Prospective Study of the Modified Atkins Diet for Intractable Epilepsy in Adults. Epilepsia. 2008 Feb;49(2):316-9. )

-kvinnobesvär- där är det ju mycket fast i hormoner och kroppens hormonella balans utjämnas som sagt med LCHF så ganska naturligt kan det också lindra våra besvär på den fronten

-sömnmedel behövs sällan med LCHF eftersom sömnen oftast bättras märkbart. Hos mig i alla fall.

2. Läser man bara de möjliga orsakerna utan förklaringen, tror man att förhöjt kolesterol orsakar ilska och irritation….

Hur var det nu med kolesterol igen?? Det är INTE farligt! Kolesterol är ytterst viktigt i våra kroppar! Totalkolesterolvärdet är inget att endast gå efter. Triglyceridmängden och APO-kvoten är viktigare att kolla. Så om man på riktigt har ett ”onormalt” högt totalkolesterolvärde är det skäl att kolla dessa.

Alltså borde man äta någon version av lågkolhydratkost, och statinerna borde lämnas så sänks inte kolesterolet för mycket och man slipper alla sk*t biverkningar och man behöver inte vara irriterad och störd och arg! En bra orsak till att inte sänka kolesterolet med statiner är ju skriven i artikeln: glädjehormonen serotonin minskar med lågt kolesterolvärde 🙂

3. Jag brukar inte bry ett skvatt om dessa artiklar i kvällstidningar men nu skulle jag allt har velat smälla in en LCHF reklam till artikelns skribent..

Det finns en så enkel sak som kunde lösa mycket i denna värld.. Jag skulle kunna tillägga att sådana artiklar som denna gör mig irriterad 😉 inte för en lång stund dock! 😀

 

Här finns ännu linken till artikeln i Iltalehti…

http://www.iltalehti.fi/mieli/2012082215983301_md.shtml

Okej, nu har jag väl rambled on om det tillräckligt..

Ännu en sekund tillbaka till gårdagens Biggest loser inlägg: Det här är boken de borde gå efter där!! 🙂

Hösten är kommen här i Näse åtminstone! 🙂 Fram med värmeljusen!! Pumpalens! (som vännen Mecci skulle ha sagt)

Blogg - Jonas Bergqvist

en sida om min lchf-färd och min vardag

Helénes baksida

en sida om min lchf-färd och min vardag

LifeZone

Just another WordPress.com site